Área e Grupo de Investigação e Ensino

Políticas de Educação e Formação / Política e Administração Educacional

Áreas de interesse

Transnacionalização das políticas educativas. [the trans-nationalization of education policies]
Gestão e a avaliação das organizações escolares. [school management and evaluation]
Processos de liderança e práticas de desenvolvimento organizacional. [leadership processes and organizational development practices]

Projetos de investigação

Seleção de publicações

Costa, E., Almeida, M., Pinho, A. S., & Pipa, J. (2019). School leaders’ insights on beginning teachers’ induction in Belgium, Finland and Portugal. Eurasian Journal of Educational Research, 81, 57-78. Disponível em https://ejer.com.tr/tr/arsiv/2019-sayi-80-487/school-leaders-insights-regarding-beginning-teachers-induction-in-belgium-finland-and-portugal-2677

Carvalho, L. M., Costa, E., & Sant’Ovaia, C. (in press). Depicting the faces of results-oriented regulatory processes in Portugal: national testing in policy texts. European Educational Research Journal.

Costa, E. (2018). Conhecimento organizacional, ação e reflexão: um roteiro para o desenvolvimento profissional e organizacional [Organizational knowledge, action and reflection: a roadmap for professional and organizational development]. In J. Machado & J. M. Alves (orgs.), Conhecimento e Ação: transformar contextos e processos educativos (pp. 52-66). Porto: Universidade Católica Editora. disponível em http://repositorio.ul.pt/handle/10451/37958?mode=full

Almeida, M., Costa, E., Pinho, A. S., & Pipa, J. (2018). Atuar na indução de professores: que implicações para os diretores escolares portugueses? [Addressing the teacher’s induction: what are the implications for Portuguese school principals?]. Revista Portuguesa de Educação, 31(2), 196-214. doi: 10.21814/rpe.14278

Carvalho, L. M., Costa, E., & Gonçalves, C. (2017). Fifteen years looking at the mirror: On the presence of PISA in education policy processes (Portugal, 2000-2016). European Journal of Education, 52(2), 154-166. doi: 10.1111/ejed.12210

Carvalho, L. M., & Costa, E. (2017). The praise of mutual surveillance in Europe. In R. Normand & J.-L. Derouet (Eds.), A European Politics of Education: Perspectives from sociology, policy studies and politics (Cap. 4, pp. 53-72). Oxford, UK: Routledge.

Carvalho, L. M., & Costa, E. (2017). Avaliação externa das escolas em Portugal: atores, conhecimentos, modos de regulação [External evaluation of schools in Portugal: actors, knowledge, modes of regulation]. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 33(3), 685-705. disponível em https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/79302

Costa, E., & Almeida, M. (2016). Formação-ação e autoavaliação de escolas: um contributo para o desenvolvimento organizacional e profissional dos professores [Action-training and schools self-evaluation: a contribution to the organizational and professional development of teachers]. Educação, Sociedade & Culturas, 47, 73-93. https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC47Estela_0.pdf

Carvalho, L. M., & Costa, E. (2014). Seeing education with one’s own eyes and through PISA lenses: considerations of the reception of PISA in European countries. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 36(4), 1-9. doi: 10.1080/01596306.2013.871449

Afonso, N., & Costa, E. (2014). Knowledge moves: Regulation and the evaluation of Portuguese schools. In R. Freeman & S. Sturdy (Eds.), Knowledge in Policy: Embodied, inscribed, enacted. Studies of health and education in Europe (pp. 43-60). UK: Policy Press.