Área e Grupo de Investigação e Ensino

Políticas de Educação e Formação / Política e Administração Educacional

Áreas de interesse

Políticas educativas. Processos de regulação em educação. Avaliações internacionais de grande- escala. PISA. Organizações Escolares e trabalho dos Diretores Escolares.

Projetos de investigação

Seleção de publicações

Carvalho, L. M., Viseu, S., & Gonçalves, C. (2019). Bridging worlds and spreading light: Intermediary actors and the translation of knowledge for policy in Portugal. In D. Pettersson & Mølstad, C. (Eds.), Numbers and Knowledge in Education: New Practices of Comparison, Quantification and Expertise. Routledge.

Carvalho, L. M. (2018) Assessments and its expertise. In S. Lindblad, D. Pettersson, & T. S. Popkewitz (eds.),Education by the Numbers and the Making of Society: The Expertise of lnternational Assessments. Routledge.

Normand, R., Liu, M., Carvalho, L. M., Oliveira, D. A., & LeVasseur, L. (Eds.) (2018).Education Policies and the Restructuring of the Educational Professional: Global and comparative perspectives. Springer.

Viseu, S., & Carvalho, L. M. (2018). Think tanks, policy networks and education governance: the rising of new intra-national spaces of policy in Portugal. Education Policy Analysis Archives, 26(108). doi: 10.14507/epaa.26.3664

Carvalho, L. M. (2017). The fabrications and travels of a knowledge-policy instrument. In J. Ozga (Ed.), Sociology of Education, Volume II: Politics and Policy. Sage. [orig. European Educational Research Journal, 11(2), 172-188, 2012.]

Carvalho, L. M., Costa, E., & Gonçalves, C. (2017) Fifteen years looking at the mirror: On the presence of PISA in education policy processes (Portugal, 2000-2016). European Journal of Education, 52(2), 154-166.

Carvalho, L. M. (2016). Intensificação e sofisticação da regulação transnacional da educação. Educação & Sociedade, 37(136), 669-683.

Carvalho, L. M. (2015) Estudos analíticos sobre políticas educativas: um ensaio a partir da investigação doutoral realizada em Portugal (2000-2012). Educação & Sociedade, 36(133), 1023-1040.

Carvalho, L. M., & Costa, E. (2015). Seeing education with one’s own’ eyes and through PISA lenses. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 36(5), 638–646.

Carvalho, L. M. (2014). The attraction of mutual-surveillance of performances. In T. Fenwick, J. Ozga & E. Mangez (Eds.), World Yearbook of Education2014: Governing Knowledge: Comparison, Knowledge-based Technologies and Expertise in the Regulation of Education (58-72). Routledge.